Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SD Kreatif Rusyda Kelas VI dalam Menjawab Soal Energi dan Perubahannya

Authors

  • Dira Supratiwi Universitas Negeri Medan
  • Suyit Ratno Universitas Negeri Medan
  • Dwi Rahmi A Tanjung Universitas Negeri Medan
  • Aurora Febriani Br Barus Universitas Negeri Medan
  • Haya Sabila Aulia Universitas Negeri Medan
  • Nesa Andari Universitas Negeri Medan
  • Sekar Melati Pasaribu Universitas Negeri Medan
  • Inpresdo Wessly Sinaga Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.62383/algoritma.v3i2.437

Keywords:

Critical Thinking Skills, Energy Concepts, Understanding Of Concepts

Abstract

Energy is the ability to do or change something. It can be found in various forms in everyday life, such as electrical energy flowing through cables, thermal energy produced by stoves, or kinetic energy generated by vehicles. Energy can also come from natural sources, such as the sun, wind, and water. This research aims to enhance students' ability to think critically in understanding the material on energy and its changes. This research uses a quantitative method; data were collected from 27 students through 10 questions discussing the concept of energy. Effective education not only helps students better understand what they are doing, but also prepares them to face environmental issues in the future. In addition, innovative learning methods such as project-based learning should be incorporated into the curriculum to build critical thinking skills. Therefore, it is expected that this research will help improve the energy education curriculum in elementary schools and encourage students to participate more actively in sustainability issues.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, S. S., Nurapidah, Tunny, C. A., & Nashruddin. (2025). Pengembangan media kincir angin berbasis baterai sebagai alat peraga pembelajaran. Hikamatzu Journal of Multidisiplin, 2(1).

Amien, M., & Kusumawati, R. D. (2020). Pocket shortcut SD kelas 4,5,& 6 IPA. Surakarta: Genta Smart.

Arnun, A., Suyanti, R. D., Bunawan, W., & Larosa, F. S. (2024). Pengembangan buku ajar IPA berbasis keterampilan proses sains untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1).

Astuti, N. D. A. (2023). Pengembangan bahan ajar IPA berbasis pendekatan saintifik pada materi energi dan perubahannya di kelas IV sekolah. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 28-36.

Br. PA, R. H., & J. T. (2024). Pengembangan media teka-teki silang (TTS) interaktif berbasis Wordwall mata pelajaran IPAS materi wujud zat dan perubahannya kelas V SD. Jurnal Pendidikan, 154-158.

Effendi, R. (2024). Pengembangan e-modul materi wujud zat dan perubahannya pada pelajaran IPAS kelas IV sekolah dasar. Jurnal Muara Pendidikan, 468-474.

Firmansyah, R., Marlina, L., & Dwikoranto. (2023). Penerapan model pembelajaran project based pada materi energi dan perubahannya untuk meningkatkan keaktifan dan hasil belajar siswa di SMKN 1 Kertasono. PENDIPA Journal of Science Education, 7(1), 80-86.

H.R., R. N. (2024). Meningkatkan hasil belajar IPA siswa kelas IV SD Negeri 2 Air Bening materi bentuk energi dan cara penggunaannya dalam kehidupan sehari-hari menggunakan model direct instruction. Journal Science and Education, 51-64.

Herawati, S. S., & D. K. (2024). Pengembangan video animasi berbasis Animaker menggunakan model ADDIE pada topik karakteristik materi dan perubahannya. Jurnal PIPA: Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam, 141-151.

Hidayat, T. (2020). Seri sains. Semarang: ALPRIN.

Munif, A. (2022). Penggunaan media PhET untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan literasi. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(2).

Nasution, L. (2024). Pengembangan energi alternatif dengan briket arang melalui pemanfaatan sampah organik. Medan: UMSU Press.

Nopriantoko, R. (2024). Rekayasa sistem termal dan energi. Jawa Barat: CV Jejak, anggota IKAPI.

Putri, R. H., Rini, C. P., & Perdiansyah, F. (2022). Pengembangan media pembelajaran ensiklopedia. FONDATIA: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(3), 751-766.

Rukmena, & Nurjannah. (2022). Pengembangan media pembelajaran poster 3 dimensi berbasis saintifik pada tema energi dan perubahannya di kelas III SD. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 258-271.

Sejati, W. S. (2021). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis web pada pembelajaran klasifikasi materi dan perubahannya kelas VII SMP dengan metode demonstrasi. Computer Sains Education Journal (CSEJ), 37-48.

Wijayanti, M. D. (2023). Energi biomassa. Rawangun: Bumi Aksara.

Wijayanti, M. D. (2023). Energi matahari. Jakarta: Bumi Aksara.

Wijayanti, M. D. (2023). Energi panas bumi. Rawangun: Bumi Aksara.

Downloads

Published

2025-03-21

How to Cite

Dira Supratiwi, Suyit Ratno, Dwi Rahmi A Tanjung, Aurora Febriani Br Barus, Haya Sabila Aulia, Nesa Andari, … Inpresdo Wessly Sinaga. (2025). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SD Kreatif Rusyda Kelas VI dalam Menjawab Soal Energi dan Perubahannya . Algoritma : Jurnal Matematika, Ilmu Pengetahuan Alam, Kebumian Dan Angkasa, 3(2), 49–55. https://doi.org/10.62383/algoritma.v3i2.437

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.