Efektivitas Penggunaan Lembar Evaluasi Berbasis Cerita Bergambar Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas VII SMP Hang Tuah 1 Jakarta

Authors

  • Sulis Supartini Universitas Indraprasta PGRI

DOI:

https://doi.org/10.62383/polygon.v3i4.647

Keywords:

illustrated stories, assessment, learning outcomes, science, junior high school students

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of the use of evaluation sheets based on picture stories on the assessment of student learning outcomes in Natural Sciences (IPA) subjects for grade VII at SMP Hang Tuah 1 Jakarta. This study uses a quantitative descriptive approach involving 154 students from four classes (7A–7D). The evaluation instrument in the form of a short narrative accompanied by visual illustrations and contextual questions was designed based on the basic competencies of grade VII science. The results of the analysis showed that students gave a positive response to the form of evaluation used. Statistically, the average value of student learning outcomes reached 81.52, median 81.79, mode 84, and standard deviation 5.60. A total of 132 students (85.7%) achieved learning outcomes with values ​​above or equal to the Minimum Completion Criteria (KKM), which is 75. This shows that the evaluation sheet based on picture stories is not only effective in measuring learning outcomes, but also helps students understand the material more contextually and enjoyably. Student reflections strengthen these findings, where most stated that evaluation in the form of illustrated stories made them more interested, less tense when working on problems, and easier to understand concepts. Therefore, this approach can be an innovative alternative assessment in science learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, N., Bestari, H., & Mardia, A. (2022). Pengembangan media berbasis e-komik matematika materi statistik pada Sekolah Menengah Pertama Negeri 25 Batanghari (Tesis doktoral, UIN Sultan Thaha Saifuddin Jambi).

Hartati, R., & Sari, M. (2020). Pengaruh penggunaan cerita bergambar dalam evaluasi terhadap pemahaman konsep IPA. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 9(1), 45–51.

Jumiati, J. (2023). Penggunaan media gambar dalam meningkatkan hasil belajar IPA siswa kelas VII UPT SMP Negeri 3 Anggeraja Kabupaten Enrekang. Jurnal Syntax Transformation, 4(6), 116–131.

Kurnia, U., Rifai, H., & Nurhayati, N. (2015). Efektivitas penggunaan gambar pada brosur dalam model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan hasil belajar fisika kelas XI SMAN 5 Padang. Pillar of Physics Education, 6(2), 1–6. (Volume dan halaman disesuaikan jika tersedia)

Liana, E. (2019). Pengembangan lembar kerja peserta didik (LKPD) berbasis problem based learning (PBL) menggunakan alat peraga menara hanoi (Tesis doktoral, UIN Raden Intan Lampung).

Nirarta, A. A. G. A. D. A. (2021). Pengembangan e-learning berbasis model flipped classroom pada siswa kelas VIII mata pelajaran matematika di SMP N 2 Singaraja tahun pelajaran 2020/2021 (Tesis doktoral, Universitas Pendidikan Ganesha).

Oktavian, N. (2019). Evaluasi berbasis cerita bergambar dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Edukasi dan Sains, 7(2), 103–110.

Rahayu, N. (2023). Efektivitas strategi pembelajaran student team heroic leadership berbasis kontekstual terhadap hasil belajar matematika siswa kelas VII SMP Negeri 3 Angkona (Tesis doktoral, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palopo).

Rahmawati, A. (2018). Efektivitas penerapan bahan ajar berbasis kearifan lokal terhadap aktivitas dan hasil belajar peserta didik kelas IV di SDN 1 Lintik. (Jenis karya ilmiah tidak disebutkan, mohon ditambahkan jika tersedia)

Rizky, M., Pratama, M. A. P., & Shawmi, A. N. (2023). Efektivitas strategi pembelajaran berdiferensiasi terhadap hasil belajar siswa mata pelajaran IPA pada Kurikulum Merdeka di SD Palembang. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 10(2), 150–165.

Sariyah, S., Panjaitan, R. G. P., & Wahyuni, E. S. (2020). Efektivitas media komik terhadap hasil belajar siswa kelas XI SMA Mujahidin Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(2), 1–10. (Tahun dan halaman ditambahkan jika tersedia)

Sri Hamdanah, S. (2016). Efektivitas pembelajaran matematika berbasis nilai-nilai Islami terhadap hasil belajar matematika pokok bahasan bilangan bulat pada siswa kelas VII MTs As’adiyah Belawa Baru Kecamatan Malangke Kabupaten Luwu Utara (Tesis doktoral, Institut Agama Islam Negeri Palopo).

Sudjana, N. (2009). Penilaian hasil proses belajar mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Taib, M. (2021). Pembelajaran IPA berbasis mind mapping dalam pengembangan kemampuan berpikir kritis, kreatif, komunikatif, dan kolaboratif. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(2), 465–486.

Zakiyah, N. A., & Utomo, E. S. (2024, Juli). Efektivitas metode SQ4R dalam meningkatkan aktivitas belajar matematika siswa MTs pada materi aritmatika sosial. Dalam Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah Jakarta (Vol. 1, No. 1, hlm. 132–138).

Downloads

Published

2025-07-08

How to Cite

Sulis Supartini. (2025). Efektivitas Penggunaan Lembar Evaluasi Berbasis Cerita Bergambar Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas VII SMP Hang Tuah 1 Jakarta. Polygon : Jurnal Ilmu Komputer Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(4), 33–40. https://doi.org/10.62383/polygon.v3i4.647

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.