Inovasi dalam Pembelajaran IPA Sumber Energi untuk Menumbuhkan Pemahaman Konsep Sejak Dini
DOI:
https://doi.org/10.62383/pentagon.v3i2.525Keywords:
Science-learning, energy-sources, learning-innovation, conceptual-understanding, Elementary-SchoolAbstract
This article aims to understand the concept of energy sources from an early age in order to increase their awareness of energy use and conservation. However, science learning in elementary schools (SD) often faces problems in delivering complex and abstract materials. This study investigates various innovations in science learning, especially those related to energy sources. In this study, we review the literature on various creative methods for learning, including the use of game media, blended learning, and interactive game tools. The results show that the implementation of these innovations can improve students' desire to learn and their learning outcomes. Therefore, science learning at the elementary level can be assisted by the integration of technology and appropriate learning approaches.
Downloads
References
Hidayat, T. (2020). Pintar IPA untuk sekolah dasar kelas 4. Jakarta: Grasindo.
Hidayati, L., & Prasetyo, Z. K. (2022). Pengembangan media AR dalam pembelajaran IPA: Studi pada materi energi alternatif di sekolah dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 24(3), 211–225.
Maritsa, M., Rahmadani, F., & Putri, A. (2021). Inovasi pembelajaran berbasis teknologi untuk meningkatkan kreativitas mahasiswa. Jurnal Pendidikan Teknologi, 8(3), 201–215.
Mulyasa, E. (2021). Pengembangan dan implementasi kurikulum Merdeka Belajar. Bandung: Rosda Karya.
Musfiroh, T. (2020). Pembelajaran kontekstual untuk anak sekolah dasar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Nugroho, A. (2023). Eksperimen IPA untuk anak sekolah dasar. Jakarta: Bumi Aksara.
Nurmalia, L., Iswan, I., Emorad, A. I., Lestari, C. A., & Qonita, D. N. (2022, October). Pengembangan media monopoli pembelajaran IPA materi “Sumber Energi” pada siswa kelas IV SDN Margahayu VI. In Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ (Vol. 1, No. 1).
Sari, N. R., & Yuliana, E. (2022). Inovasi pembelajaran IPA di sekolah dasar melalui metode proyek dan eksperimen. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 47–58.
Sudjana, N. (2019). Strategi pembelajaran dan pengajaran di sekolah. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sumarni, S., & Manurung, E. (2023). Implementasi model ABCD dalam pengembangan produk pembelajaran. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 34–42.
Widodo, S. A. (2023). Literasi energi di sekolah dasar: Teori dan praktik pembelajaran IPA. Malang: UMM Press.
Wulandari, K., Widyaningrum, M. E., & Maulidiyah, S. (2022). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis alat peraga terhadap peningkatan motivasi dan hasil belajar IPA siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4911–4920. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2670
Yunita, R., & Andriyani, D. (2021). Perancangan media pembelajaran digital interaktif untuk materi sains di sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan, 13(2), 112–124.
Zaenab, S., & Wijayanti, E. (2020). Efektivitas penggunaan video eksperimen dalam meningkatkan pemahaman konsep IPA di SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 77–88.
Zulfa, M., & Fauzi, A. (2022). Analisis kebutuhan media pembelajaran IPA berbasis teknologi untuk siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Sains, 10(1), 55–66.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.