Inovasi dalam Pembelajaran IPA Sumber Energi untuk Menumbuhkan Pemahaman Konsep Sejak Dini

Authors

  • Disa Sahra Universitas Negeri Padang
  • Finda Rustiana Universitas Negeri Padang
  • Airin Airin Universitas Negeri Padang
  • Ari Suriani Universitas Negeri Padang
  • Afriza Media Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.62383/pentagon.v3i2.525

Keywords:

Science-learning, energy-sources, learning-innovation, conceptual-understanding, Elementary-School

Abstract

This article aims to understand the concept of energy sources from an early age in order to increase their awareness of energy use and conservation. However, science learning in elementary schools (SD) often faces problems in delivering complex and abstract materials. This study investigates various innovations in science learning, especially those related to energy sources. In this study, we review the literature on various creative methods for learning, including the use of game media, blended learning, and interactive game tools. The results show that the implementation of these innovations can improve students' desire to learn and their learning outcomes. Therefore, science learning at the elementary level can be assisted by the integration of technology and appropriate learning approaches.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hidayat, T. (2020). Pintar IPA untuk sekolah dasar kelas 4. Jakarta: Grasindo.

Hidayati, L., & Prasetyo, Z. K. (2022). Pengembangan media AR dalam pembelajaran IPA: Studi pada materi energi alternatif di sekolah dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 24(3), 211–225.

Maritsa, M., Rahmadani, F., & Putri, A. (2021). Inovasi pembelajaran berbasis teknologi untuk meningkatkan kreativitas mahasiswa. Jurnal Pendidikan Teknologi, 8(3), 201–215.

Mulyasa, E. (2021). Pengembangan dan implementasi kurikulum Merdeka Belajar. Bandung: Rosda Karya.

Musfiroh, T. (2020). Pembelajaran kontekstual untuk anak sekolah dasar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Nugroho, A. (2023). Eksperimen IPA untuk anak sekolah dasar. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurmalia, L., Iswan, I., Emorad, A. I., Lestari, C. A., & Qonita, D. N. (2022, October). Pengembangan media monopoli pembelajaran IPA materi “Sumber Energi” pada siswa kelas IV SDN Margahayu VI. In Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ (Vol. 1, No. 1).

Sari, N. R., & Yuliana, E. (2022). Inovasi pembelajaran IPA di sekolah dasar melalui metode proyek dan eksperimen. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 47–58.

Sudjana, N. (2019). Strategi pembelajaran dan pengajaran di sekolah. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sumarni, S., & Manurung, E. (2023). Implementasi model ABCD dalam pengembangan produk pembelajaran. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 34–42.

Widodo, S. A. (2023). Literasi energi di sekolah dasar: Teori dan praktik pembelajaran IPA. Malang: UMM Press.

Wulandari, K., Widyaningrum, M. E., & Maulidiyah, S. (2022). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis alat peraga terhadap peningkatan motivasi dan hasil belajar IPA siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4911–4920. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2670

Yunita, R., & Andriyani, D. (2021). Perancangan media pembelajaran digital interaktif untuk materi sains di sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan, 13(2), 112–124.

Zaenab, S., & Wijayanti, E. (2020). Efektivitas penggunaan video eksperimen dalam meningkatkan pemahaman konsep IPA di SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 77–88.

Zulfa, M., & Fauzi, A. (2022). Analisis kebutuhan media pembelajaran IPA berbasis teknologi untuk siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Sains, 10(1), 55–66.

Downloads

Published

2025-05-28

How to Cite

Disa Sahra, Finda Rustiana, Airin Airin, Ari Suriani, & Afriza Media. (2025). Inovasi dalam Pembelajaran IPA Sumber Energi untuk Menumbuhkan Pemahaman Konsep Sejak Dini. Pentagon : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(2), 80–86. https://doi.org/10.62383/pentagon.v3i2.525