Pendampingan Pembelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi Kepada Siswa Madrasah Aliyah Nurul

Authors

  • Syaiful Syaiful Universitas Nurul Jadid
  • Nur Halizah Universitas Nurul Jadid
  • Nur Fauziah Universitas Nurul Jadid

DOI:

https://doi.org/10.62383/kolaborasi.v2i4.367

Keywords:

ICT infrastructure, ICT curriculum, ICT teacher training

Abstract

Madrasah Aliyah Nurul Jadid faces challenges in developing limited Information and Communication Technology (ICT) learning. The main problems faced are inadequate ICT infrastructure, lack of teacher ICT knowledge and skills, and lack of structured ICT curriculum. To overcome these problems, community service was carried out using the Community Partnership Program (PKM) method. This PKM includes ICT teacher training, improving ICT infrastructure, and preparing an integrated ICT curriculum. The implemented solutions successfully increased the use of ICT in Madrasah Aliyah Nurul Jadid, improved teacher competence in teaching ICT, and provided a strong foundation for further development in ICT learning. In conclusion, community service with the PKM approach is effective in increasing ICT capacity and infrastructure in madrasahs, supporting the improvement of the quality of education in the digital era.ICT infrastructure

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dewi, Y. (2021). *Peningkatan Kompetensi Guru dalam Penggunaan TIK untuk Pembelajaran*. Jurnal Pendidikan Teknologi, 10(2), 123-134.

Harkavy, I., & Hartley, M. (2010). Community-based research: Theories and practices. New York: Routledge.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2019). *Laporan Penelitian Penggunaan Teknologi dalam Pendidikan di Indonesia*. Jakarta: Kemdikbud.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Laporan Penelitian Penggunaan TIK dalam Pendidikan di Indonesia. Jakarta: Kemdikbud.

Nurhadi, M. (2019). *Kurikulum TIK Terintegrasi: Konsep dan Implementasi dalam Pembelajaran*. Jurnal Pendidikan, 15(1), 45-56.

Prabowo, A. (2020). *Penggunaan TIK dalam Pembelajaran di Sekolah Menengah Atas*. Jurnal Teknologi Pendidikan, 18(3), 212-223.

Rahmawati, N. (2021). *Pelatihan TIK untuk Guru dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran*. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 19(2), 95-104.

Supriyadi, A. (2022). *Hambatan Penggunaan TIK di Madrasah Aliyah di Indonesia*. Jurnal Pendidikan Islam, 20(1), 134-146.

Supriyadi, A. (2022). Hambatan Penggunaan TIK di Madrasah Aliyah di Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam, 20(1), 134-146.

Suryani, S. (2018). *Penerapan TIK dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di Sekolah Dasar*. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 14(1), 67-78.

Downloads

Published

2024-12-28

How to Cite

Syaiful Syaiful, Nur Halizah, & Nur Fauziah. (2024). Pendampingan Pembelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi Kepada Siswa Madrasah Aliyah Nurul. Kolaborasi : Jurnal Hasil Kegiatan Kolaborasi Pengabdian Masyarakat, 2(4), 81–92. https://doi.org/10.62383/kolaborasi.v2i4.367

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.