Profil Kemampuan Pemahaman Konsep Bangun Ruang pada Siswa Kelas V di SDN 09 Rangkang
DOI:
https://doi.org/10.62383/aljabar.v1i2.535Keywords:
conceptual understanding, geometry, spatial abilityAbstract
This study aims to describe the profile of students' conceptual understanding ability in spatial geometry for fifth-grade students at SDN 09 Rangkang, Bengkayang. This research is a descriptive study with a qualitative approach. The subjects were the class teacher and ten students (five boys and five girls). Data were collected through observation, interviews, and documentation. The data analysis techniques consisted of data reduction, data presentation, and conclusion drawing. Data validity was ensured through prolonged engagement and triangulation. The results showed that students' understanding of the concepts of volume and nets of cubes and rectangular prisms can be categorized as good.
Downloads
References
Apriandi, D. (2017). Penerapan media simulasi MATLAB berbasis interactive conceptual untuk meningkatkan pemahaman konsep mahasiswa. Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Universitas Muhammadiyah Metro, 6(2).
Fitria, H. (2019). Pengembangan media pembelajaran bangun ruang berbasis teknologi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 89–95.
Hanifah, S., & Yuniarti, I. (2018). Implementasi pembelajaran kontekstual dalam pembelajaran geometri. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(3), 33–40.
Kartika, R. (2018). Pengaruh penggunaan media konkret terhadap pemahaman konsep bangun ruang siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 45–53.
Khasanah, M. (2020). Upaya meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematika siswa melalui pendekatan kontekstual. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 67–74.
Lestari, D. (2019). Faktor-faktor yang memengaruhi kesulitan belajar matematika pada siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2), 76–83.
Mustofa, M., & Rachmadi, T. (2020). Analisis kemampuan spasial siswa dalam menyelesaikan soal geometri. Jurnal Cendekia Matematika, 4(1), 50–60.
Parida, N., & Afriansyah, E. A. (2022). Analisis gesture matematis siswa dalam menyelesaikan soal open-ended. Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME), 4(1), 14–29.
Rahmawati, L., & Prasetyo, T. (2021). Peran guru dalam meningkatkan minat belajar matematika siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 5(1), 15–22.
Rohmah, N. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam memahami konsep volume bangun ruang. Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 8(2), 145–152.
Setiawati, D. (2021). Pengaruh media pembelajaran konkret terhadap pemahaman konsep matematika siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 128–136.
Siregar, R. (2019). Meningkatkan pemahaman konsep matematika melalui strategi pembelajaran aktif. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 7(1), 23–30.
Sulaiman, A. (2020). Teori belajar konstruktivisme dalam pembelajaran matematika. Jurnal Edukasi dan Pembelajaran, 10(2), 55–63.
Vitantri, C. A. (2020). Pengembangan lembar kerja siswa untuk memfasilitasi pemahaman konsep matematis siswa pada materi aljabar. Jurnal Derivat, 7(1).
Yulianty, N. (2019). Kemampuan pemahaman konsep matematika siswa dengan pendekatan pembelajaran matematika realistik. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 4(1).
Zahra, M. N. (2021). Pengaruh pendekatan tematik terhadap pemahaman konsep matematika siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(1), 12–20.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Aljabar : Jurnal Ilmuan Pendidikan, Matematika dan Kebumian

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.