Penerapan Ice Breaking untuk Memaksimalkan Konsentrasi Siswa Sekolah Dasar pada Awal Jam Pelajaran

Authors

  • Berliana Afriani Manurung Universitas Negeri Medan
  • Cici Dwi Wana Universitas Negeri Medan
  • Gabriel Chrithoper Simanjuntak Universitas Negeri Medan
  • Syahrial Syahrial Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.62383/aljabar.v1i2.501

Keywords:

Ice breaking, learning focus, elementary education

Abstract

This study aims to examine the role of ice breaking in improving students' learning focus at the beginning of the lesson, especially at the elementary school level. Icebreaking is a learning technique that aims to prepare students mentally and emotionally to receive lessons by creating a cheerful, relaxed, and enjoyable classroom atmosphere. This study investigated various literatures, including scientific journals and educational articles. The results of the study showed that turning ice was proven to be effective in improving students' concentration, enthusiasm, and social interaction. Ice breaking not only makes the atmosphere better, but can also improve student learning outcomes. Therefore, ice breaking can be used as a learning strategy to make elementary schools a good place to learn.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astindari, T., Yuliana, D., Noervadila, I., & Masruro, A. A. (2023). Pembelajaran Matematika yang Seru dan Menyenangkan dengan Metode Ice Breaking dan Mathmagic. Pengabdian Pendidikan Indonesia, 1(02), 94–100. http:/doi.org/10.47709/ppi.vli02.3289

Dewi, F. C. (2023). Implementasi Ice Breaking dalam Menciptakan Pembelajaran Fun Learning dan Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Di SD N Banyuajuh 2 Kamal. Journal of Education for All, 1(4), 273–280. https://doi.org/10.61692/edufa.v1i4.69

Eka erviana vivi, Tri Setiyoko, D., & Moh, T. (2023). Analisis Penerapan Ice Breaking Dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 2(3), 57–64. https://doi.org/10.55606/concept.v2i3.529

Fajarudin, A. A., Samsudi, A., & Mas’adah, L. N. (2021). Teknik Ice Breaking Sebagai Penunjang Semangat Dan Konsentrasi Siswa Kelas 1 Mi Nurul Islam Jatirejo. Jurnal Of Administrative Science, 2(2), 147– 176.

Haryati, F. D., & Puspitaningrum, D. (2023). Implementasi ice breaking sebagai pematik motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Jurnal Al-Ilmi Jurnal Riset Pendidikan Islam, 4(1), 99-106.

Husin, M., & Kurniawati, R. (2020). Pengaruh Ice Breaking Terhadap Hasil Belajar pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Kinerja Kependidikan (JKK): Facilities of Educator Career and Educational Scientific Information, 2(4), 799-808.

Kusumawardani, Erika Dwi, et al. "Implementasi Ice Breaking Berbantuan Lagu” Di Sini Teman di Sana Teman” untuk Meningkatkan Minat Belajar bagi Siswa Kelas 2 SDN Jatingaleh 01." MODELING: Jurnal Program Studi PGMI 11.3 (2024): 145-158.

Mutiah, L., & Sa’diyah, N. (2021). Penggunaan ice breaking untuk meningkatkan perhatian siswa dalam proses belajar mengajar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(1), 45–53.

Paradita, P., Ulva, R., & Handayani, F. (2021). Pengaruh Teknik Ice Breaking Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD 101/II Muara Bungo Kabupaten Bungo. Innovative: Journal Of Social Science Research, 1(2), 36-40.

Prayuda, I. C., Agung, P., Mashari, A., & Tohir, A. (2022). Pengaruh Teknik Ice Breaking Terhadap Minat Belajar Peserta Didik Kelas II SD. Jurnal Evaluasi Dan Pembelajaran, 4(1), 1-5.

Rahmawati, A., Astuti, D. D., & Ferina, O. M. (2020). Penerapan Metode Ice Breaking Dalam Melatih Minat Siswa Terhadap Pembelajaran Tematik Kelas 5 Sd Negeri 1 Hadiluwih. Journal of Social Empowerment, 5(1), 63-70.

Ramadhani, D., & Setiawan, A. (2022). Efektivitas ice breaking dalam meningkatkan keaktifan belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 3(2), 78–85.

Sa’adah, N. (2024). PERAN ICE BREAKING DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(04), 1326-1335.

Syafria,M.N.,Pratiwi,I.A.,&Kuryanto,M.S.(2020).Penggunaan Ice Breaking dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik pada PelajaranTematik Kelas III Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971

Syam, N., & Syamsunardi. (2021). Pengaruh Ice Breaking Berbasis Media Poster Terhadap Minat Belajar Pada Siswa Kelas Iii Sdn 187 Inpres Dengilau Kabupaten Takalar. Jurnal Pendidikan, 5(2), 890–897.

Downloads

Published

2025-05-19

How to Cite

Berliana Afriani Manurung, Cici Dwi Wana, Gabriel Chrithoper Simanjuntak, & Syahrial Syahrial. (2025). Penerapan Ice Breaking untuk Memaksimalkan Konsentrasi Siswa Sekolah Dasar pada Awal Jam Pelajaran. Aljabar : Jurnal Ilmuan Pendidikan, Matematika Dan Kebumian, 1(2), 22–28. https://doi.org/10.62383/aljabar.v1i2.501

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.