Efektivitas Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika Untuk Penguatan Nilai Budaya

Authors

  • Adelia Putri Lubis Universitas Negeri Medan
  • Carlia Dermasari Sirait Universitas Negeri Medan
  • Elvi Mailani Universitas Negeri Medan
  • Luciana Chris May Purba Universitas Negeri Medan
  • Maya Alemina Ketaren Universitas Negeri Medan
  • Sofia Maharaja Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.62383/algoritma.v2i5.242

Keywords:

Education, Mathematics learning, Ethnomathematics, Strengthening cultural values

Abstract

Education plays an important role in shaping students' character and competence. One of the challenges faced by the world of education is how to build students' understanding of subject matter that is relevant to the context of their daily lives. In this case, ethnomathematics is a very potential approach to be applied in mathematics learning. The purpose of this study is to examine the effectiveness of ethnomatics-based mathematics learning to strengthen cultural values. This study uses a Qualitative research method with a case study approach. This approach allows researchers to explore the experiences, perceptions, and impacts of ethnomathematics learning on students and teachers. The research subjects consisted of: students, teachers and parents. The results of this study indicate that ethnomathematics can improve students' mathematics learning achievement, especially in terms of identifying, translating, understanding the meaning of symbols, understanding and applying mathematical ideas, and making an exploration (estimate) related to mathematical concepts that is better than conventional learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arif, S., & Mahmudah, U. (2022). Etnomatematika sebagai inovasi pembelajaran dalam mengintegrasikan nilai kearifan lokal dan konsep matematika untuk meningkatkan hasil belajar siswa madrasah ibtidaiyah. Cakrawala: Jurnal Kajian Studi Manajemen Pendidikan Islam dan Studi Sosial, 6(2).

Dahlan, J. A., & Permatasari, R. (2018). Pengembangan bahan ajar berbasis etnomatematika dalam pembelajaran matematika sekolah menengah pertama. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, 2(1), 133-150.

Fouze, A. Q., & Amit, M. (2018). Ethnomathematics: A bridge between cultural traditions and modern society. International Journal of Engineering Pedagogy, 8(4), 53-63.

Imswatama, A., & Lukman, H. S. (2018). Penerapan bahan ajar matematika berbasis etnomatematika terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 92-100.

Kemendikbud. (2020). Kurikulum Merdeka Belajar: Pengembangan kurikulum baru. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kencanawaty, D., Hidayati, N., & Restapaty, I. (2020). Efektivitas model PBL berbasis etnomatematika terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 254-264.

Maulida, S. H. (2020). Pembelajaran matematika berbasis etnomatematika melalui permainan tradisional engklek. LEMMA: Letters of Mathematics Education, 7(1).

Nuraini, L., & Setyowati, F. (2023). Efektivitas bahan ajar berbasis etnomatematika terhadap hasil belajar matematika siswa madrasah ibtidaiyah. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 3(2), 133-144.

Putri, L. I. (2017). Eksplorasi etnomatematika kesenian rebana sebagai sumber belajar matematika pada jenjang MI. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 21-38.

Rawani, D., & Dian, F. (2020). Etnomatika: Keterkaitan budaya dan matematika. Jurnal Inovasi Edukasi, 19-26.

Safitri, R. N., Pangestika, R. R., & Anjarini, T. (2024). Pengembangan modul matematika berbasis etnomatematika terintegrasi HOTS pada materi bangun ruang kelas V. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 5(1), 47-54.

Sarwoedi, et al. (2018). Analisis peran etnomatematika dalam pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 171–176.

Suherman, A., Permana, D., & Rohmawati, L. (2020). Etnomatematika: Kajian matematika dalam perspektif budaya. Yogyakarta: Deepublish.

Umar, A., & Widodo, A. (2020). Efektivitas pendekatan matematika realistik berbasis etnomatematika dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik sekolah dasar. Jurnal DIDIKA, 6(2), 250-262.

Wahyuni, A., Akbar, P., & Hamid, A. (2013). Peran etnomatematika dalam membangun karakter bangsa. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 113-118.

Published

2024-09-28

How to Cite

Adelia Putri Lubis, Carlia Dermasari Sirait, Elvi Mailani, Luciana Chris May Purba, Maya Alemina Ketaren, & Sofia Maharaja. (2024). Efektivitas Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika Untuk Penguatan Nilai Budaya. Algoritma : Jurnal Matematika, Ilmu Pengetahuan Alam, Kebumian Dan Angkasa, 2(5), 228–235. https://doi.org/10.62383/algoritma.v2i5.242